Aku pun tak faham perangai aku ni. Disebabkan rasa happy hutang tak banyak rasa gembira nak tengok balance credit card zero dekat Citibank tu. So, lepas solat maghrib tunggu waktu isyak tu aku bukak apps Citibank. Haha. Patutnye lepas solat mengaji la kan. Ini tengok apps. Lols. So, aku pun terkejut beruk bila tengok WTH gapo dio dia charge aku FACEBOOK ADS sampai MYR2,600 ??
Sis cuba bertenang ye gais. Sis cari jugak bukti. Mungkin ke aku ni tersalah tekan button ads dekat Facebook memandangkan sis memang admin Facebook office. Tapi, bila aku check Facebook dan ads takde ape pulak. So, tanpa berfikir panjang, aku pun block jelah credit card tu guna apps untuk temporary solution.
Dalam tempoh MCO ni, aku rasa customer care Citibank work from home kut. Bila aku call, background dia bising gila sampai sis takleh blah siap tanya dia. Awak kat mana? You bukan scammer kan? Mesti dia cakap aku gila. So, daripada report yang sis buat dekat Citibank, as usual dia buat benda ni:
1. Block credit card sekarang.2. Issue credit card baru, hantar ke latest address.3. Investigate case ni. Time frame dia call kite balik untuk update ialah 60days -> Aku takleh blah sebab rasa lama sangat
4. Masa tempoh investigation tu, amount yg tak dah kena charge tu (RM 2.6k) akan di-exclude dalam komitmen kite untuk bayar in case next month kes tak settle lagi.
In short, kena lah tunggu. Kome tau jelah tahap sabar dan iman sis ni senipis tisu. Lepastu syaitan cakap jangan pecaya bank (bisikan hati berkata-kata). Sambil-sambil tu aku pun Google. Mana tau ada similar cases. Takkan la aku sorang je kena. Tapi, walaupun berusaha Google, sis cuma jumpa few cases dari India. Itu pun tahum 2013 camtu. Lepastu ada conversation dalam bahasa lain yang cakap tanya support group Facebook.
So, sis pun try luck. Before sis proceed dengan step ni, sebenarnya sis dah email Bank Negara siap-siap. Saje je tanya. Bank Negara cakap, kalau tak satisfied dengan cara Bank handle case ni boleh report. Macam serius je kan kes ni. Hahaha
Aku cuba je. Tapi, tak sangka pulak Facebook reply sangat cepat. Yeahhh clap2x! Dia suruh bagi code yang aku dapat daripada unknown transaction tu. Aku pun attach segala benda. Lepas hantar details tu, the next day Facebook reply lagi cakap dia dah issue refund. YEAY!!
Dan memang betul Facebook refund balik dalam masa seminggu. Thanks lah. Sis sebenarnya tak share kat sesape pun pasal kes ni. Sehingga la kes ni dah settle. Alhamdulillah semua settle dengan elok je kan. Last month masa aku balik kampung, Citibank pun ada issue surat untuk bagitau yang amount credit card tu dah di-refund. So, close case :)
Lesson dia kat sini.. Elok jugak everyday monitor credit card. Thanks lah teknologi dah canggih, ada apps. Senang nak tengok movement duit. Years back, aku noob je. Takde pun record segala expenses ni. Semoga sharing ni akan guide mereka yang memerlukan kalau detect unknown transaction dalam credit card.
No comments:
Post a Comment